Práce na dálku: Buďte i na home officu efektivní

Zatímco ještě nedávno byla možnost vzít si home office vítaným pracovním benefitem, dneska je to v mnoha oborech nutnost. Ne vždycky jsou ale doma nejlepší podmínky pro práci. Klíčem k pohodové práci z domova jsou vhodné komunikační nástroje, fungující hardware a stabilní internetové připojení. Ale taky větší sebekontrola, disciplína a motivace. Máme pár tipů, jak se při práci doma nezbláznit.
Základ pro práci doma: fungující hardware a stabilní internet
Při práci z domova se nevyhnete videohovorům. Na notebooku si často vystačíte se zabudovanou webkamerou a mikrofonem, které ve většině případů naprosto dostačují. Ale ani případná investice do lepší webkamery vás finančně nepoloží. Seženete ji v podstatě za pár stovek a nevyžaduje ani žádnou složitou instalaci.
Ovšem sekající se obraz a špatný přenos zvuku vás potrápí nejen na schůzce s klientem nebo na virtuální poradě. Proto si ohlídejte, že máte doma také stabilní a rychlé internetové připojení.
Na práci z domova většinou dostanete potřebné vybavení přímo od zaměstnavatele. Včetně informací, jak doma pracovat a zajistit například bezpečnost dat.
Společnost ESET provedla v červnu 2020 průzkum ohledně práce z domova a zjistila, že:
- 40 % zaměstnanců dostalo odpovídající vybavení i informace pro práci na dálku
- 20 % dostalo alespoň částečné vybavení a informace
- 7 % dostalo vybavení, ale žádné pokyny, jak z domova pracovat
4 pravidla pro bezpečnou práci z domova
-
Používejte cloudová úložiště – ostatní členové týmu získají snadno přístup k potřebným dokumentům.
-
Připojujte se vzdáleně pomocí VPN – VPN neboli virtuální zabezpečená síť zajišťuje šifrované připojení k síti. Díky VPN se z domova dostanete třeba i na firemní síťový disk.
-
Pozor na podezřelé emaily – pokud se vám nezdá odesílatel mailu jako důvěryhodný, zprávu neotevírejte. Ideálně ani neklikejte na podezřelé odkazy.
-
Používejte jen bezpečná hesla – kombinujte čísla, malá a velká písmena i speciální znaky. A hlavně nepoužívejte jedno univerzální heslo ve všech účtech.
Tip: Podívejte se, co je to VPN a proč je dobré ji používat.
Nástroje pro efektivní komunikaci
Při práci na dálku je nejčastějším problémem hlavně spolupráce a komunikace s ostatními členy týmu. Když se potřebujete rychle kolegy na něco zeptat, nemáte ho po ruce. Musíte ho shánět přes telefon případně jiný komunikační nástroj.
Pokud se všichni v týmu sladí, snadno komunikaci ukočírujete.
Microsoft Teams – kompletně v češtině
Svůj komunikační nástroj Microsoft představil už v roce 2016. A právě s rozšířením práce na dálku jeho popularita stoupá. Jednoduše se skrze něj spojíte s kolegy prostřednictvím chatu. Založíte skupinovou konverzaci a zorganizujete videohovor.
Ovládání je v jednoduché a intuitivní. Teams podporuje i synchronizaci s Outlookem a dalšími nástroji z balíčku Office 365.
Například kliknutím na jedno tlačítko v Outlook kalendáři jednoduše naplánujete schůzku. Všem zúčastněním přijde odkaz, přes který se k hovoru připojí.
Na online schůzku přes Teams se vleze až 300 lidí, kteří mohou být zapojeni interaktivně. Dalších až 10 000 může fungovat v „diváckém“ režimu.
Výhodou je, že je celý nástroj v češtině. Takže ani méně jazykově zdatní kolegové nebudou mít s jeho používám problém.
Zoom – funguje i bez registrace
Zoom se stal oblíbenou aplikací hlavně pro online školení, webináře a kurzy. Populární je především proto, že pro jeho používání není nutná registrace.
Jednoduše se přihlásíte přes odkaz a rovnou se připojíte. Když si vystačíte se 40 minutami, můžete nástroj používat zcela zdarma.
Tip: Pokud používáte prohlížeč Google Chrome, pak si přes Zoom rozšíření jednoduše propojíte komunikátor s Google kalendářem a plánujete schůzky přímo v něm.
Whereby – jednoduchý a bez instalace
Naprosto minimalistický a jednoduchý komunikátor. Snadno bez stahování programu nebo registrace a přihlašování vytvoříte místnost pro videohovor. Komukoli jednoduše nasdílíte odkaz na připojení do místnosti.
Ve verzi zdarma je ovšem limit a do místnost se vlezou jen čtyři účastníci. Použijete ho spíš pro komornější setkání. Jinak si musíte připlatit.
Samozřejmostí u Whereby je také sdílení obrazovky a nahrávání hovoru.
5 tipů, jak se na home office nezbláznit
-
Nepracujte v pyžamu – nekutálejte se k práci rovnou z postele. Upravte se, učešte a oblečte se tak, jako byste šli mezi lidi.
-
Vytvořte si pevný režim – každý den si naplánujte, co budete dělat a jak dlouho. Ideálně si zapište do klasického bloku pár bodů, které chcete ten den určitě stihnout. A odškrtávejte si splněné úkoly.
-
Dělejte si pauzy – mezi prací se občas protáhněte nebo projděte. Hleďte chvíli z okna. Po blocích hluboké práce si dejte oddech. Nezapomínejte ani na pauzu na oběd.
-
Nekontrolujte své sociální sítě – „Jen se rychle mrknu, jestli se něco nestalo“ se snadno změní v půlhodinové prokrastinování. Snažte se od sociálních sítí a kontrolování soukromých zpráv během práce odpoutat.
-
Oddělte pracovní a osobní život – najděte si rituál, kterým doma ukončíte pracovní den a začnete se věnovat sobě, svým koníčkům nebo rodině. Půlhodina jógy, rychlá procházka se psem. Cokoliv, co vám den jasně oddělí na „práci a zábavu“.
Zdroj úvodní fotky: freepik.com