Práce na dálku: Buďte i na home officu efektivní

04.12.2020

Přečteno 47x
Práce na dálku: Buďte i na home officu efektivní

Zatímco ještě nedávno byla možnost vzít si home office vítaným pracovním benefitem, dneska je to v mnoha oborech nutnost. Ne vždycky jsou ale doma nejlepší podmínky pro práci. Klíčem k pohodové práci z domova jsou vhodné komunikační nástroje, fungující hardware a stabilní internetové připojení. Ale taky větší sebekontrola, disciplína a motivace. Máme pár tipů, jak se při práci doma nezbláznit.

Základ pro práci doma: fungující hardware a stabilní internet

Při práci z domova se nevyhnete videohovorům. Na notebooku si často vystačíte se zabudovanou webkamerou a mikrofonem, které ve většině případů naprosto dostačují. Ale ani případná investice do lepší webkamery vás finančně nepoloží. Seženete ji v podstatě za pár stovek a nevyžaduje ani žádnou složitou instalaci.
Ovšem sekající se obraz a špatný přenos zvuku vás potrápí nejen na schůzce s klientem nebo na virtuální poradě. Proto si ohlídejte, že máte doma také stabilní a rychlé internetové připojení.

Na práci z domova většinou dostanete potřebné vybavení přímo od zaměstnavatele. Včetně informací, jak doma pracovat a zajistit například bezpečnost dat.
Společnost ESET provedla v červnu 2020 průzkum ohledně práce z domova a zjistila, že:

  • 40 % zaměstnanců dostalo odpovídající vybavení i informace pro práci na dálku
  • 20 % dostalo alespoň částečné vybavení a informace
  • 7 % dostalo vybavení, ale žádné pokyny, jak z domova pracovat

4 pravidla pro bezpečnou práci z domova

  1. Používejte cloudová úložiště – ostatní členové týmu získají snadno přístup k potřebným dokumentům.

  2. Připojujte se vzdáleně pomocí VPN – VPN neboli virtuální zabezpečená síť zajišťuje šifrované připojení k síti. Díky VPN se z domova dostanete třeba i na firemní síťový disk.

  3. Pozor na podezřelé emaily – pokud se vám nezdá odesílatel mailu jako důvěryhodný, zprávu neotevírejte. Ideálně ani neklikejte na podezřelé odkazy.

  4. Používejte jen bezpečná hesla kombinujte čísla, malá a velká písmena i speciální znaky. A hlavně nepoužívejte jedno univerzální heslo ve všech účtech.

Tip: Podívejte se, co je to VPN a proč je dobré ji používat.

Nástroje pro efektivní komunikaci

Při práci na dálku je nejčastějším problémem hlavně spolupráce a komunikace s ostatními členy týmu. Když se potřebujete rychle kolegy na něco zeptat, nemáte ho po ruce. Musíte ho shánět přes telefon případně jiný komunikační nástroj.
Pokud se všichni v týmu sladí, snadno komunikaci ukočírujete.

Microsoft Teams – kompletně v češtině

Svůj komunikační nástroj Microsoft představil už v roce 2016. A právě s rozšířením práce na dálku jeho popularita stoupá. Jednoduše se skrze něj spojíte s kolegy prostřednictvím chatu. Založíte skupinovou konverzaci a zorganizujete videohovor.

Ovládání je v jednoduché a intuitivní. Teams podporuje i synchronizaci s Outlookem a dalšími nástroji z balíčku Office 365.
Například kliknutím na jedno tlačítko v Outlook kalendáři jednoduše naplánujete schůzku. Všem zúčastněním přijde odkaz, přes který se k hovoru připojí.

Na online schůzku přes Teams se vleze až 300 lidí, kteří mohou být zapojeni interaktivně. Dalších až 10 000 může fungovat v „diváckém“ režimu.
Výhodou je, že je celý nástroj v češtině. Takže ani méně jazykově zdatní kolegové nebudou mít s jeho používám problém.

Zoom – funguje i bez registrace

Zoom se stal oblíbenou aplikací hlavně pro online školení, webináře a kurzy. Populární je především proto, že pro jeho používání není nutná registrace.
Jednoduše se přihlásíte přes odkaz a rovnou se připojíte. Když si vystačíte se 40 minutami, můžete nástroj používat zcela zdarma.

Tip: Pokud používáte prohlížeč Google Chrome, pak si přes Zoom rozšíření jednoduše propojíte komunikátor s Google kalendářem a plánujete schůzky přímo v něm.

Whereby – jednoduchý a bez instalace

Naprosto minimalistický a jednoduchý komunikátor. Snadno bez stahování programu nebo registrace a přihlašování vytvoříte místnost pro videohovor. Komukoli jednoduše nasdílíte odkaz na připojení do místnosti.
Ve verzi zdarma je ovšem limit a do místnost se vlezou jen čtyři účastníci. Použijete ho spíš pro komornější setkání. Jinak si musíte připlatit.

Samozřejmostí u Whereby je také sdílení obrazovky a nahrávání hovoru.

5 tipů, jak se na home office nezbláznit

  1. Nepracujte v pyžamu – nekutálejte se k práci rovnou z postele. Upravte se, učešte a oblečte se tak, jako byste šli mezi lidi.

  2. Vytvořte si pevný režim – každý den si naplánujte, co budete dělat a jak dlouho. Ideálně si zapište do klasického bloku pár bodů, které chcete ten den určitě stihnout. A odškrtávejte si splněné úkoly.

  3. Dělejte si pauzy – mezi prací se občas protáhněte nebo projděte. Hleďte chvíli z okna. Po blocích hluboké práce si dejte oddech. Nezapomínejte ani na pauzu na oběd.

  4. Nekontrolujte své sociální sítě – „Jen se rychle mrknu, jestli se něco nestalo“ se snadno změní v půlhodinové prokrastinování. Snažte se od sociálních sítí a kontrolování soukromých zpráv během práce odpoutat.

  5. Oddělte pracovní a osobní život – najděte si rituál, kterým doma ukončíte pracovní den a začnete se věnovat sobě, svým koníčkům nebo rodině. Půlhodina jógy, rychlá procházka se psem. Cokoliv, co vám den jasně oddělí na „práci a zábavu“.

Zdroj úvodní fotky: freepik.com

Jak se vám článek líbil?

Ověřte si, jestli je pevný internet od Vodafonu dostupný i na vaší adrese