Jak je to s nakupováním přes internet?

23.09.2013 Kategorie: Zajímavosti ze světa internetu

Více než čtvrtina Čechů již nakupuje na internetu. I tak stále zaostáváme za evropským průměrem. On-line nákupy jsou jednoduché a rychlé. Proč tedy není toto číslo větší? V čem je háček?

Nákupy na internetu

Více než čtvrtina Čechů již nakupuje na internetu. I tak stále zaostáváme za evropským průměrem. On-line nákupy jsou jednoduché a rychlé. Proč tedy není toto číslo větší? V čem je háček?

Odpověď není rozhodně snadná. Jedním z hlavních faktorů, který hraje v neprospěch této formy utrácení, je sama podstata internetu – jeho anonymita. Spousta zákazníků prostě raději jedná s prodejcem „na živo“ a výrobek si prověří přímo v prodejně. I tak se najdou odvážlivci, kteří se virtuálního košíku nebojí.

Jednotlivci nakupující přes internet v zemích EU1

  • Velká Británie 71%
  • Dánsko 70%
  • Německo 64%
  • průměr EU 43%
  • Česká republika 30%
  • Maďarsko 22%
  • Rumunsko 6%

Od ananasu až po žehličku

Žádné obchodní centrum vám nenabídne tak široký sortiment. Na internetu najdete vše, co si budete přát. Jedním kliknutím si tak můžete pořídit hudbu, nábytek, oblečení nebo dekorace do bytu. V poslední době se i v našem regionu objevuje možnost nákupu čerstvých potravin. Pro mnohé představuje tato forma nakupování vítanou alternativu k přeplněným obchodům a neustálému shonu.

Navíc můžete využít specializovaných stránek, které se zabývají srovnáváním cen všemožného zboží. Honba za co možná nejlepší cenou tak sice možná ztratí nádech dobrodružství, ale vy si ve výsledku můžete být jistí, že jste nakoupili opravdu výhodně. Mezi nejvyužívanější srovnávače produktů (tzv. zbožové agregátory) patří heuréka.cz a zboží.cz, uživatele se v tomto smyslu snaží oslovit i Google svými Google nákupy.

Dávat pozor si musíte všude

Právě tak jak si v nákupních centrech musíte dávat pozor na kapsáře, tak musíte být obezřetní i při utrácení na síti. Podezřele výhodné nabídky jsou vždy past na nepozorné nakupující. Pokud si řeknete, že to přece nemůže být možné, tak to většinou opravdu možné není. Nikdo vám neprodá nejnovější chytrý telefon za 40 % jeho tržní ceny. Pokud takovéto nabídce uvěříte, tak vám nejspíše na poštu doputuje pořádně drahá cihla.

Rady pro bezpečné nakupování jsou snadno zapamatovatelné:

  • Získejte reference – Pokud nenakupujete na internetu často, tak se pokuste před nákupem získat reference od jiných zákazníků. Zadejte například jméno e-shopu do vyhledávače a přidejte slovíčko „reference“ nebo „zkušenosti“.
  • Kontakty – Každý internetový obchod by na svých stránkách měl mít uvedeny kontakty. Zkuste na telefonní číslo zavolat, a pokud se bude jednat o seriózní společnost, tak se na vás jistě nebudou zlobit.
  • Reklamace a reklamační řád – Před nákupem se vždy seznamte s reklamačním řádem obchodu. Pokud se vám nebude něco pozdávat, tak si raději vyhledejte jiného obchodníka.
  • Certifikáty – Certifikáty a akreditace mohou být známkou kvality obchodu. Nicméně je dobré si u vydavatele tohoto hodnocení ověřit, zda jej opravdu udělil nebo zda ho obchodník užívá neoprávněně.
  • První nákup pouze na dobírku – Toto jednoduché pravidlo aplikujte při prvním nákupu na vámi doposud neprověřeném e-shopu. Pokud obchodník akceptuje pouze platbu předem, tak raději ihned opusťte tuto stránku.

Reklamace

Pokud si pořídíte věc, která přesně neodpovídá vašim požadavkům je tu pro § 53 Občanského zákoníku, který upravuje smlouvy uzavírané „prostředky komunikace na dálku“, jako např. telefon, internet apod. V odstavci 7 se poté dočtete: Byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění.

To vám samozřejmě nedává právo si z internetových obchodů udělat půjčovnu nového zboží, ale možnost si zboží vyzkoušet, a pokud vám nebude vyhovovat, jej vrátit.  

Pokud byste narazili na problém s obchodníkem z jiného státu EU, nejlepší bude se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum, které se na takovéto případy specializuje. Informace o těchto centrech včetně jejich kontaktů naleznete zde.

V jednom z dalších dílů se podíváme na to, jakými způsoby lze na internetu nakupovat, jak je to s poštovným a jaké možnosti platby obchodníci nabízí.



[1]http://www.czso.cz/csu/2012edicniplan.nsf/t/9C0046663F/$File/1804120216_17.pdf

Komentáře