Jak zabezpečit osobní údaje na internetu?

02.04.2020

Přečteno 117x
Jak zabezpečit osobní údaje na internetu?

Facebook, Instagram i Google vědí o uživatelích celou řadu informací jako věk, bydliště, práci či záliby. Data jsou ale často bez vědomí uživatelů poskytována třetím stranám pro marketingové účely. Málokdo přitom ví, že si můžete nastavit, které informace jsou poskytovány pro účely reklamy. Jak na to? Poradíme vám.

Online marketing poskytuje firmám mnohonásobně lepší a efektivnější možnosti, jak oslovit publikum. Reklama v televizi nebo billboardy u silnic oslovují plošně masy lidí, ale každé zboží má trochu jiného „ideálního zákazníka“. Online marketéři mohou přesněji cílit reklamu díky uživatelským datům, kterými disponuje Google, Facebook, Instagram a další.

Reklama na Googlu se netýká jen sponzorovaných výsledků ve vyhledávání. Google Display Network (GDN) představuje jednu z největších světových platforem pro zobrazování bannerové reklamy. Vaše data na Google účtu tedy ovlivňují, jaké bannery se vám budou zobrazovat na různých internetových stránkách.

Obchod s uživatelskými daty

Uživatelská data představují velký byznys. Mluví se o tom, že jsou jednou z nejcennějších komodit 21. století. Pro Google a Facebook jde o jeden z hlavních zdrojů příjmů, protože poskytují firmám ideální prostor pro reklamu. Pro obchodníky se zase jedná o místo, kde mohou efektivně provozovat marketingové kampaně podporující jejich podnikání.

Kvalita a přesnost dat je zásadní pro cílené kampaně. Lidé se velmi liší, mají odlišné nároky, finanční možnosti a vyznávají různé hodnoty. Svobodný pětadvacetiletý absolvent VŠ si asi nebude chtít kupovat americkou lednici vhodnou pro větší rodinu. Naopak pětičlenná domácnost nebude chtít mini ledničku do kuchyně. Ale může ji chtít například na chalupu. 

Jak si jako uživatel mohu nastavit, které z mých osobních údajů mohou třetí strany používat pro marketingové účely?

Co o mě ví Google

Existuje celá řada odkazů, kde zjistíte, jaké informace o vás má Google a podle čeho se vám zobrazuje reklama. Na adrese https://adssettings.google.com najdete shrnutí základních informací jako věk, pohlaví, často vyhledávané dotazy, záliby nebo navštěvované stránky. Mrkněte, možná vás překvapí (a trošičku vystraší), kolik toho Google ví o vašich zájmech, vzdělání nebo rodinných poměrech.

Detailní historii prohlížení naleznete na https://www.google.com/history. Pokud si tedy nemůžete vzpomenout na video z YouTube, které jste včera pouštěli kolegyni, tady ho najdete.

Mimochodem, práci s tímto video portálem vám usnadní Vychytávky na YouTube: Víte, jak vyrobit GIF nebo stáhnout hudbu?

Pokud máte v mobilním telefonu s Androidem zapnuté sledování vaší lokality, tak Google ví, kde jste se v minulosti pohybovali. Vizuální zobrazení toho, kde jste všude byli, najdete na stránce https://www.google.com/maps/timeline.

Aplikace v chytrém telefonu Android mohou mít přístup k nejrůznějších osobním údajům (kontakty, fotky, poloha). Na stránce https://myaccount.google.com/permissions naleznete kompletní přehled, jaká oprávnění tyto aplikace mají.

Lze si také stáhnout kompletní report o správě dat z vašeho účtu. Můžete si ho stáhnout jednorázově nebo si nastavit, aby vám chodil pravidelně (například jednou za měsíc). Report je na stránce https://myaccount.google.com/dashboard.

Soukromí na Facebooku a Instagramu

I na sociálních sítích je možné si nastavit, která data jsou poskytována k reklamním účelům. Vše najdete v “Nastavení” pod “Předvolby pro reklamy”. Zde najdete seznam vašich zájmů a koníčků, podle kterých je na vás cílena reklama. Dle libosti můžete některé smazat. 

V sekci “Inzerenti a firmy” uvidíte, které společnosti vám zobrazily reklamu. Pokud například nechcete, aby vám chodili sponzorované příspěvky od nějakého e-shopu, můžete zde nastavit, aby je Facebook skryl.

V části “Vaše údaje” můžete pro změnu nastavit, zdali na vás mohou kampaně cílit podle informací jako rodinný stav, pracovní pozice či vaše vzdělání. Je také možné skrýt reklamu podle tématu, pokud například nechcete sledovat příspěvky týkající se politiky, alkoholu či jiných témat.

Remarketing aneb otravné bannery

Nejde jen o uživatelské data. Určitě se i vám stalo, že jste na internetu hledali nějaké zboží, pročitali si popisky produktů a brzy poté se vám třeba na sociálních sítích objevila reklama na daný produkt. Této technice se říká remarketing (nebo také retargeting). Funguje na principu „cookies”, malých souborů, které se vám uloží do počítače. 

Cookies neobsahují osobní informace o zákazníkovi, je v nich ale zaznamenána akce, kterou uživatel provedl (zobrazení zboží například). Jak se dá těmto reklamám vyhnout? 

Možností je hned několik. Nejjednodušší je používat AdBlock, který přímo blokuje zobrazení reklamy. Nefunguje ale na všech stránkách. Můžete také pravidelně jednou za čas ručně promazat cookies v prohlížeči, používat anonymní režim nebo rozšíření prohlížeče (například Disconnect či Privacy Badger).

Zdroj titulní fotografie: Freepik.com

Jak se vám článek líbil?

Ověřte si, jestli je pevný internet od Vodafonu dostupný i na vaší adrese