Co dělat, když mi nejde internet? 2. díl

16.03.2013 Kategorie: Návody a tipy, Připojení k internetu

Druhý díl seriálu návodů při potížích s připojením k internetu.

prvním dílu našeho návodu jste se dozvěděli základní poučku, že pokud máte s elektronickým zařízením problém, máte ho restartovat. Dnes se podíváme trochu dál.

Připojte se přímo ke zdroji

Když se dostanete za první restartovací proceduru a internet vám stále neběží, můžete začít zjišťovat, kde je zakopaný pověstný pes. Způsob, jak nejlépe určit, jestli je vina u vás doma nebo u poskytovatele, je odstranit z cesty mezi zdrojem internetu a počítačem všechna potenciálně nefunkční zařízení a kabely.

Vezmete nejlépe notebook a běžte k vašemu  modemu. Odpojte všechny kabely, které z něj vedou, a nechte jen ten jediný, který vede k poskytovateli. Porty místní sítě bývají označeny čísly (na obrázku žluté porty ETHERNET). Port kabelu k poskytovateli internetového připojení bývá označen WAN, nebo to je také ten kabel, který vede ven z vašeho domova (na obrázku kulatý port CABLE).

 

WIFI modem Cisco EPC3925

Pak už jen sežeňte nejlépe krátký a viditelně neporušený kabel a připojte se do portu místní sítě modemu. Tímto krokem obejdete všechna zařízení, v kterých by mohl být problém, a zároveň nemusíte prolézat byt a hledat přerušené kabely. Vyloučíte tím i nízkou sílu signálu WiFi nebo rušení od sousedů. Zarušená pásma WiFi začínají totiž být na sídlištích stále častější.

Po restartování modemu, který je nutný pro správné  nastavení, vás čeká okamžik pravdy. Jestliže se v této chvíli stále nedostanete na internet, paradoxně se zaradujte – problém není na 99 % u vás a s informacemi se obraťte na technickou podporu vašeho poskytovatele. To 1 % zůstává na modemu, ale ten také obvykle bývá v majetku providera.

V případě, že čtete dále, jste asi zjistili, že problém je skutečně u vás doma a chcete si ho i sami vyřešit. V tu chvíli máte asi 100 možností, kde začít, ale neděste se. Projdeme vše od základů.

Nejčastějším testem, který síťoví technici používají je ping. Program ping odesílá zprávy z jednoho místa v síti na jiné a čeká, jestli mu jeho adresát odpoví. Tak lze lehce zjistit, zda je síť průchodná, nebo ne. Ping se spouští z příkazové řádky, do které se dostanete po zadání „cmd“ do pole vyhledávání nad tlačítkem Start nebo ze složky Příslušenství (Všechny programy – Příslušenství – Příkazový řádek), a stisku klávesy Enter.

 

Spuštění příkazové řádky

  • Spuštění programu probíhá po zadání následujícího příkazu:
    • ping <cílová IP adresa>

 

Spuštění programu ping

Ke správnému použití tedy musíte znát IP adresu místa, ke kterému byste se rádi dostali – nejprve to obvykle bývá právě ten router, který tvoří tzv. „bránu“ mezi vámi a poskytovatelem.

Všechny dnešní privátní sítě využívají jeden ze tří rozsahů:

  1. 10.0.0.0 – 10.255.255.255
  2. 172.16.0.0 – 172.31.255.255
  3. 192.168.0.0 – 192.168.255.255

Vaše domácí „brána“ bude ležet někde v rozsahu těchto IP adres. Kde to bude, záleží v podstatě jen na preferencích toho, kdo vám síť nastavil. Zjistit to můžete v nastavení routeru, ale nejlépe tak, že kontaktujete správce vaší sítě.

  • Pokud jste zkušenější, lze IP adresa brány z funkčního počítače ve vaší síti zjistit třeba tak, že do příkazového řádku napíšete „ipconfig“ a najdete položku „Výchozí brána“. Ve výpisu mimo jiné uvidíte i aktuální adresu vašeho PC a další podrobnosti.

Na tuto bránu se musíte pingem dostat. Takto vypadá funkční spojení na bránu s IP adresou 192.168.1.254:

 

Hurá! Funguje!

V opačném případě bude ping hlásit nějakou chybu. Těch je docela velké množství, nejčastěji se však setkáte s „Cílový hostitel není dostupný“, tedy že se programu nepodařilo kontaktovat jeho protějšek.

  • Šikovný parametr u programu ping je „-t“. Když ho napíšete s mezerou za zadanou IP adresu, program se po 4 pokusech neukončí, ale poběží, dokud ho nevypnete. Ideální na testování změn v síti.

Tímto postupem můžete zjistit, kde je chyba. Například pokud ping ze tří počítačů na váš domácí router funguje a z jednoho ne, je zřejmá chyba buď ve spojení, nebo v konkrétním počítači. Jestliže mezi vámi a vaší bránou leží více routerů, dozvíte se, zda je chyba v tom k vám bližším nebo vzdálenějším atd.

Ve chvíli, kdy najdete problém, pustíme se do jeho odstranění. To však necháme na další díl.

Komentáře