Co dělat, když mi nejde internet? 1. díl

14.03.2013

Přečteno 7986x

Jak postupovat v případě, když internet přestane fungovat.

Internet má tendenci vypadávat zrovna v době, kdy ho nejvíc potřebujete. Touto „vlastností“ se řadí mezi podobné služby, jako je MHD, která nejede, když spěcháte, nebo výtah, který má poruchu, když nesete těžký nákup do 8. patra. Hlavním rozdílem je však fakt, že problém s připojením můžete někdy vyřešit sami a nečekat, co vám situace přinese. Se závadami u vás doma by vám měl pomoci náš seriál. Vítejte u prvního dílu.

Ne vždy je chyba u zákazníka jeho vinou

Často se lidé popichují známou chybou „mezi klávesnicí a židlí“. Pro většinu uživatelů to je urážka – přece nejsou tak neschopní, aby si problém způsobili sami. Bohužel asi polovina všech problémů s nefunkčním internetem je způsobena právě vadou na vlastním zařízení zákazníka. Problém tedy často do kategorie mezi „klávesnici a židli“ spadá, ale ani zdaleka to nejsou vždy případy, za které by mohl klient svojí vinou.

Jak poznám problém?

Pokud se vám zdá, že internet nefunguje, zkontrolujte ikonku připojení k síti v pravém dolním rohu monitoru. Operační systém Windows sám kontroluje, zda může přistupovat k serverům v internetu.

 

Obrázek 1 - Funkční připojení k síti

Jestliže je u ikonky žlutý vykřičník, znamená to, že spojení se servery Microsoftu se nepodařilo navázat, ale místní síť je funkční. Když je naopak ikona monitoru v pořádku a internet stále nefunguje, jedná se nejspíše o problém poskytovatele – například špatně nastavený firewall.

 

Obrázek 2 – Problém s připojením k internetu

V případě červeného křížku jde nejspíše o problém se síťovým hardwarem. Nejčastěji je to nefunkční/vypnutý router, špatný kabel nebo ve vzácných případech síťová karta počítače.

 

Obrázek 3 - Vadný router/kabel/síťová karta

Ani síť se nerozbije sama od sebe

Než se začnete pokoušet vyřešit problémy ve vaší síti, vždy se nejdříve pořádně zamyslete, zda jste neinstalovali programy nebo aktualizace, neuklízeli kolem síťových prvků nebo nestěhovali nábytek. I zkušeným uživatelům a odborníkům se může stát, že někde něco vypojí a už to zapomenou zapojit zpět. Na druhou stranu v případě, že jste nic nedělali s počítačem, kabely ani dalším zařízením, je chyba na vaší straně nepravděpodobná, přesto ji však nelze vyloučit.

Kde začít?

Prvním krokem k vyřešení problému ve vaší domácí síti je restart všech zařízení mezi vaším počítačem a sítí poskytovatele. Výrobci software nejsou neomylní a i firmware routeru může být viníkem problému.

Router restartujte tak, že ho na několik sekund odpojíte od elektřiny. Je to lepší, než použít tlačítko restartu, jelikož některé routery při delším než krátkém stisknutí tlačítka vymažou všechna svá nastavení a vrátí se do nastavení z výroby. Odpojení od napájení routeru nevadí, vše si pamatuje. Počítač restartujte klasickým způsobem z operačního systému. Nikdy nevíte, jakou práci jste si zapomněli uložit.

Pokud po restartu problém přetrvává, zkontrolujte kabely a to jak napájení síťových prvků, tak sítě. Síťový kabel vypojte a znovu zapojte a hledejte, zda není na nějakém místě fyzicky narušen. Sice by měl hrubší zacházení vydržet, ale je vhodné, aby nebyl v žádném místě překroucen nebo zlomen.

Těmito základními úkony prověříte a potenciálně odstraníte několik častých chyb na zařízení nebo spojení u vás doma. Jestliže to na stavu nic nezměnilo, mrkněte na náš druhý díl, ve kterém jdeme více do hloubky, nebo kontaktujte technickou podporu vašeho poskytovatele.

Jak se vám článek líbil?

Ověřte si, jestli je UPC internet dostupný i na vaší adrese